Wawel SA to jedna z najstarszych fabryk cukierniczych w Polsce. Szczycimy się tradycjami sięgającymi końca XIX wieku. W 1898 roku Adam Piasecki założył w Krakowie firmę cukierniczą. Kilka lat później, w roku 1910, już jako uznany cukiernik, uruchomił fabrykę czekolady. Wyroby Piaseckiego stały się synonimem wybornego smaku i wysokiej jakości. W latach dwudziestych Adamowi Piaseckiemu przybyła silna konkurencja. Swoje filie otworzyli w Krakowie uznani w Europie producenci słodyczy: w 1922 roku powstała Fabryka Wyrobów Czekoladowych Pischinger, a w 1925 Fabryka Czekolady Suchard32. Po II Wojnie Światowej trzy konkurencyjne zakłady połączono w jedną firmę i tak w 1951 roku powstały Zakłady Przemysłu Cukierniczego Wawel. Wkrótce Wawel stał się jednym z najbardziej znakomitych producentów słodyczy w Polsce. Wawel nieustannie realizuje działania na rzecz doskonalenia swoich wyrobów oraz efektywności organizacji. W celu spełnienia aktualnych wymagań i oczekiwań klientów, wciąż modernizowane są sposoby pakowania wyrobów. Same wyroby produkowane są w oparciu o sprawdzone tradycyjne receptury, z wykorzystaniem surowców o wysokiej jakości, poddawanych szczegółowej kontroli. Narzędziami w procesie zarządzania firmą są wdrożone i systematycznie usprawniane systemy jakości. Wawel SA od kilku lat posiada certyfikowany System Zarządzania Jakością zgodny z normą ISO 9001:2000. System oparty jest na podejściu procesowym, w ramach którego monitorowana jest skuteczność i efektywność głównych procesów w firmie. Ponadto, dla zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego wyrobów wdrożono system Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (tzw. HACCP).
W wyniku przekształceń własnościowych ZPC "Wawel", jako jeden z nielicznych polskich dużych zakładów cukierniczych, 1 grudnia 1992 r. został wzięty w leasing przez spółkę założoną przez pracowników naszego Przedsiębiorstwa. ZPC Wawel S.A. będący w 100% polską firmą z powodzeniem konkuruje nie tylko z firmami polskimi, ale także z tymi, które znajdują oparcie w kapitale zagranicznym. ZPC Wawel S.A. to 4 zakłady:
Zakład nr I Kraków ul.Wrocławska 17,
Zakład nr II Kraków ul.Masarska 6-8,
Zakład nr III Kraków ul.Kącik 20,
Zakład nr IV Kraków ul.Rzeźnicza 22.
"Wawel" należy do czołówki najlepszych przedsiębiorstw polskich, opanował 7% rynku słodyczy i zajmuje 3 pozycję wśród firm cukierniczych. Zatrudnienie od momentu rozpoczęcia prac nad prywatyzacją tj. od 1 stycznia 1992 roku wzrosło o kilkanaście procent i wynosi obecnie ok.2000 pracowników.
Obecna pozycja "Wawelu" jest wynikiem produkcji szerokiej gamy wyrobów cukierniczych o najwyższej jakości, opartej na wysokogatynkowych surowcach naturalnych krajowych i importowanych. Stale dążymy nie tylko do utrzymania tradycyjnie produkowanych asortymentów, ale także wprowadzamy nowe - rocznie około 20 nowych wyrobów. Szczególnym osiągnieciem jest zaspokojenie oczekiwań ludzi chorych na cukrzycę i odchudzających się poprzez zaoferowanie im wyrobów bezcukrowych - Light. Ludzie Ci mogą nabywać już 2 rodzaje czekolad /deserową i mleczną/, wafle kakaowe, karmelki owocowe i miętowe bez cukru. Te nowe produkty pod względem smakowym w niczym nie ustępują tradycyjnym wyrobom. Z satysfakcją możemy stwierdzić, że jesteśmy pierwszym w Polsce producentem tego typu artykułów. Znają nas i wysoko cenią nie tylko dzieci w kraju. Nasze wyroby zyskują coraz większą renomę na rynkach zagranicznych. Eksport sukcesywnie wzrasta. Największym popytem wśród kontrahentów cieszą się: karmelki nadziewane, tabliczki czekoladobodobne oraz bombonierki. Głównymi rynkami zbytu są: Rosja, Rumunia, USA i Ukraina. Spółka eksportuje również wyroby do Kanady, Australii, Niemiec, Szwecji, a także Mongolii i Singapuru. Znak firmowy budzi zaufanie klientów, którzy wiedzą, że oznacza on nie tylko znakomitą jakość wyrobów, ale i konkurencyjne ceny. Ponadto w działalności spółki istotne miejsce zajmuje wykorzystanie marketingu a szczególności promocji. Podkreślić należy, że oprócz konkurencyjnej ceny wyroby „Wawel” S. A. posiadają bardzo atrakcyjne i oryginalne opakowania. Poniżej na rys. 7 przedstawiono wzory nowych opakowań.
Rys 7. Wzory materiałów promocyjnych batoników „Danusia”
Źródło: Opracowanie własne na podstawie http://www.tai.com.pl
Dodatkowo zaznaczyć należy, że spółka aby utrzymać pozycję na rynku krajowym podejmuje się szereg działań mających na celu rozwój istniejącej sieci dystrybucji. W ramach Działu Organizacji Rynku powstał Zespół Sprzedaży Bezpośredniej. Jego pracownicy obsługują obecnie wiele punktów detalicznych i hurtowych. Sprzyja to postrzeganiu produktów przez klientów i wzbogaca kontakty ze sprzedawcami.
Wawel czerpie swoją siłę z wieloletniego doświadczenia - klasyczne wyroby są produkowane w oparciu o oryginalne receptury mistrza Piaseckiego, na przykład "Krakowska Czekolada Gorzka" czy batonik "Danusia", a ich walory doceniają kolejne pokolenia smakoszy. Nie zapominając o swoich korzeniach firma Wawel przywiązuje szczególną wagę do wysokiej jakości i wyjątkowego smaku swoich produktów, jednocześnie wciąż się doskonali by lepiej spełniać oczekiwania klientów.
Schemat nr 1. Struktura organizacyjna firmy Wawel S.A
Źródło: Opracowanie na podstawie materiałów firmy Wawel S.A
Produkcja i Dostawy - 4 zakłady dbają o wyprodukowanie odpowiedniej ilości produktów, a logistycy o dostarczenie ich na czas. Cały proces zaczyna się od zabezpieczenia odpowiedniej ilości surowców i opakowań, nad procesem produkcji czuwa sztab dbający zarówno o najwyższą jakość artykułów, sprawne funkcjonowanie linii produkcyjnych, jak też bezpieczeństwo pracowników. W Biurze Głównym logistycy firmy Wawel S.A pracują w działach: planowania, obsługi klienta oraz zakupów korporacyjnych. Na terenie Polski mamy dwa magazyny centralne, które dbają o terminową i zgodną z zamówieniami dostawę do klientów.
Dział Aktywacji Marek - w którym sztab najlepszych marketingowców w kraju dba o to, aby marki fory Wawel S.A odpowiadały na oczekiwania konsumentów. Regionalne Centrum Innowacji Produktów Cukierniczych- w którym naczelni smakosze Wawel S.A opracowują nowe przepisy i receptury. Jest to wymarzone miejsce pracy dla wszystkich, których pasją jest gotowanie. Najlepsi cukiernicy pracują nad nowymi smakami i produktami, które następnie są testowane w Laboratorium Sensorycznym. Zaakceptowane w Centrum produkty są następnie sprzedawane w całej Europie.
Dział Badań Konsumenta i Rynku - przyglądający się bacznie trendom rynkowym i gustom konsumentów, aby oferta firmy Wawel S.A była dopasowana do ich oczekiwań i potrzeb w jak największym stopniu. Osoby pracujące w tym dziale odgrywają kluczową rolę na każdym etapie działań marketingowych. Na podstawie wyników przeprowadzonych przez nich badań (zarówno ilościowych, jak i jakościowych) podejmowane są decyzje o wprowadzaniu nowych produktów oraz dalszym rozwoju już istniejących.
Dział Finansowy - stojący na straży rachunku zysków i strat, ale głównie zysków. Jest to jeden z najbardziej rozbudowanych działów w firmie Wawel S.A, w skład którego wchodzą:
dział rachunkowości zarządczej, który wspiera decyzje podejmowane przez działy sprzedaży i marketingu,
dział rachunkowości finansowej, który przygotowuje wszelkie niezbędne raporty i sprawozdania wymagane przez prawo polskie i międzynarodowe,
dział zarządzania informacją (National Information Office), którego działalność polega na dostarczaniu informacji i zarządzaniu nią w różnych systemach informacyjnych oraz raportowaniu wyników do Centrali firmy,
dział zarządzania ryzykiem operacyjnym, który stara się wyeliminować wszelkie zagrożenia w procesach biznesowych,
dział podatkowy,
dział prawny.
Dział IT - zapewniający wszystkim pracownikom firmy Wawel S.A dostęp do najnowocześniejszych technologii i systemów informatycznych, tak aby praca i wzajemna komunikacja mogły przebiegać bez najmniejszych zakłóceń. Informatycy pracują w następujących zespołach:
wsparcia użytkowników,
infrastruktury informatycznej,
wsparcia systemów sprzedaży,
systemów komercyjnych (SAP).
Dział Zarządzania Zasobami Ludzkimi - który dba o to, aby do firmy Wawel S.A trafiali najlepsi pracownicy, którym zapewnia następnie szkolenia, warunki rozwoju zawodowego oraz konkurencyjne benefity. Dział HR to także: administracja personalna (płace i kadry), flota samochodowa oraz administracja biurowa.
Dział Public Relations - który stoi na straży dobrego wizerunku Wawel S.A. Pracownicy działu PR dbają także o dobrą komunikację wewnątrz firmy i tworzenie kultury, np. poprzez redagowanie gazetki czy organizowanie imprez firmowych.
Dział sprzedaży - w Wawel S.A nosi nazwę Customer Development. Już sama ta nazwa wskazuje, że nie działamy wyłącznie dla własnego zysku, ale także po to, aby klienci rośli razem z nami.
Customer Marketing – tu można wprowadzić podział na Channel Management oraz Category Management. Osoby zajmujące się pierwszym obszarem odpowiedzialne są za przygotowanie promocji ogólnokrajowych, jak i „szytych na miarę” dla danego klienta w konkretnej kategorii. Pracownicy zarządzający kategorią w krótkim czasie stają się ekspertami w dziedzinie znajomości klienta i jego oczekiwań względem poduktów z danej kategorii. Ściśle współpracują z działami marketingu i sprzedaży, ale także z samymi konsumentami. Uwagę swoją skupiają na optymalizacji zwrotu z inwestycji oraz wypracowaniu strategii do tego prowadzących; zdobyte informacje wykorzystują po to, aby ustalać wysokość cen, tworzyć promocje, projektować wygląd półki (sposób ułożenia na niej produktów) oraz identyfikować możliwości wzrostu produktów w danej kategorii.
Key Accounts Management – osoby pracujące w dziale sprzedaży nowoczesnej odpowiedzialne są za relacje z lokalnymi i międzynarodowymi sieciami. Ich głównym celem jest budowanie biznesu przez wzrost obrotów na produktach Wawel S.A oraz udziału rynkowego. Key Account specjaliści i managerowie współpracują blisko z działem marketingu i osobami z Customer Marketingu, gdyż są odpowiedzialni za najważniejsze, a tym samym najtrudniejsze stadium launchu każdego produktu – prezentację u klienta i przekonanie go, aby produkt znalazł się na półce, z której następnie trafi on do koszyka konsumenta. Doskonała współpraca z klientem nie ogranicza się jedynie do zapewnienia, że odpowiednia ilość towaru przyjedzie do magazynu w odpowiednim czasie, ale obejmuje ona także bardzo trudny proces negocjacji i egzekucji ustaleń kontraktowych oraz przygotowywania atrakcyjnych z punktu widzenia klienta promocji.
Traditional/General Trade - czyli dział sprzedaży tradycyjnej. Osoby pracujące w tej części są odpowiedzialne za sprzedaż do dystrybutorów, hurtowni i punktów detalicznych. Przedstawiciele Handlowi dbają także o ekspozycję oraz przygotowują lokalne promocje klienckie i konsumenckie; starają się pełnić funkcję doradcy, aby zoptymalizować obopólne korzyści.
Sales Support - jest bardzo ciekawą komórką organizacyjną, będącą częścią działu Customer Development; jego celem, jak sama nazwa wskazuje, jest wspieranie wszelkich działań i inicjatyw podejmowanych przez pracowników Działu Sprzedaży. Obowiązki pracujących tu osób są bardzo zróżnicowane – od monitoringu konkurencji po skomplikowane raporty i bardzo zaawansowane rozwiązania technologiczne. Jest to dział, który zajmuje się także organizacją konkursów i różnego rodzaju imprez integracyjnych dla pracowników Customer Development.
może być , przydało się oka thank you
skomentowano: 2011-04-09 19:59:23 przez: monika
Pytanie do osoby która udostępniła tą pracę: Skąd pochodzą informacje na temat poszczególnych działów firmy wawel?, bo na stronie tej firmy nie ma takich informacji a pisze prace licencjacką i chcaiłabym podać dokładne źródło Pisałam maila do spółki ale niesty nie moze udostępnić więcej inf oprócz tych znajdujących się na ich stronie prosze o odp
skomentowano: 2011-05-14 11:19:39 przez:
skomentowano: 2014-01-12 20:38:22 przez: sylwia
skomentowano: 2017-03-02 14:40:15 przez: sara
skomentowano: 2017-11-18 13:06:16 przez: Diana
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.