Cena jest to wartość pieniężna (lub określona w inny sposób), za przyjęcie której sprzedający jest gotów zrzec się swoich praw do danego dobra lub też kupujący jest gotów ją oddać, aby do tego dobra nabyć prawa. Cena może dotyczyć m.in. towaru lub usługi. Cena równa się wartości dobra tylko wyjątkowo lub przypadkowo. Najczęściej się od niej odchyla. Poniżej inne definicje ceny69:
Cena - wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia,
Cena – koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,
Cena - wyrzeczenie poniesione przez korzystającego w celu otrzymania wartości, którą wyrób, lub usługa reprezentuje,
Cena - cokolwiek z czego dana osoba musi zrezygnować w zamian za jednostkę nabywanego dobra,
Cena - pieniężny wyraz wartości.
Czynniki determinujące politykę cenową „Wawel” S.A można podzielić na dwie grupy70:
Czynniki o charakterze zewnętrznym, niezależnym od przedsiębiorstwa wśród których można wyróżnić:
warunki konkurowania,
ograniczenia formalne,
zachowania nabywców;
czynniki o charakterze wewnętrznym wśród których można wymienić:
strategia marketingowa w tym inne elementy marketingu mix,
koszty.
Wybór polityki cenowej „Wawel” S.A jest podporządkowany strategii marketingowej, a ta ogólnej strategii spółki. Przy pomocy cen „Wawel” S.A realizuje następujące cele71:
przetrwanie,
maksymalny zysk bieżący,
maksymalny przychód bieżący,
zbieranie śmietanki,
strategia najwyższej jakości,
maksymalizacja zysków w długim okresie,
zmniejszenie wrażliwości odbiorców na cenę,
zniechęcenie nowych firm do wejścia na rynek,
utrzymanie lojalności pośredników i wspomagania przez nich sprzedaży,
uatrakcyjnienie wizerunku spółki i oferowanych przez nią produktów,
wsparcie słabych produktów z linii,
zniechęcenie innych do obniżki cen.
Strategia cenowa jest ważnym i integralnym instrumentem marketingu-mix, bez swobody w tym zakresie firma nie mogła opracować optymalnego zestawu instrumentów marketingowych, jednak występują wyraźne bariery i ograniczenia wyboru strategii cenowych przez firmę. Pole manewru często zależy od skuteczności pozostałych strategii marketingowych. Polityka cenowa „Wawel” S.A. powinna być wypadkową wzrostu kosztów wytwarzania, relacji popytu i podaży oraz wprowadzenia usprawnień produktu. Przedsiębiorstwo uważa, że powinno dążyć się do maksymalnego przeniesienia wzrostu kosztów wynikających z działania czynnika inflacyjnego na cenę wyrobu, jeśli nie w pojedynczym produkcie to w skali całej Spółki. W zależności od elastyczności popytu na poszczególne wyroby należy zastosować rozwiązania zapewniające relatywny wzrost cen poprzez obniżenie rabatów, a także skracania terminów płatności w okresach wzmożonego popytu. Odbiorcy w zależności od ich wagi, asortymentu będącego przedmiotem obrotu, jego wielkości, a także znacznie dla obrotu Spółki powinni zostać zróżnicowani pod względem udzielanych bonifikat wpływających na cenę realizacji sprzedaży. Kolejnym działaniem zapewniającym relatywny wzrost ceny wyrobu może być okrawanie produktu w procesie technologicznym. Bardziej agresywną cenowo powinna być polityka w odniesieniu do rynku już posiadanego, natomiast elastyczniejsza przy strategii atakującej dla rozwinięcia handlu z nowymi kryteriami. Istotna będzie tu ocena perspektyw nowego rynku i możliwość zwiększenia sprzedaży pozwalającej na wydłużenie serii produkcyjnej i obniżki jednostkowych kosztów wytwarzania. Należy stale potwierdzać prace analityczne nad całą strukturą cen w kierunku uzyskania maksymalnych korzyści w postaci zwiększonej marży pokrycia kosztów produkcji.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.