Promocja jest to element systemu komunikacji firmy z otoczeniem. Firma kontaktuje się z otoczeniem na wiele różnych sposobów. Wyróżnia się 5 podstawowych instrumentów promocji74:
Reklama to instrument masowej komunikacji. Jej główną cechą jest odpłatność. Jest ona formą bezosobową. Funkcje reklamy:
Informacyjna – w celu przekazania informacji o produkcie, niezwykle ważna w pierwszej fazie życia produktu.
Perswazyjna (nakłaniająca) – ma na celu kształtowanie nastawienia, postaw korzystnych w odniesieniu do firmy i produktu.
Przypominająca – ma za zadanie przypominanie o produkcie.
Konkurencyjna – polega na zakłócaniu przekazu reklamowego rywali;
promocja osobista (akwizycja) to zjednywanie, pozyskiwanie klientów, zbieranie zamówień oraz zawieranie umów o dostawę produktów lub wykonanie usług. Wszystkie te czynności mogą być wykonywane w siedzibie i przez pracowników producenta zatrudnionych w służbach akwizycji i marketingu, ale zwykle skuteczniejsza jest praca w terenie, a mniej kosztowna - wykonywana przez pośredników. Zwykle wynagradzani są oni prowizją od wartości transakcji.
promocja uzupełniająca (dodatkowa), inaczej: handlowa lub sprzedaży na to zbiór narzędzi które mają stymulować sprzedaż produktów (sprzedaż internetowa jak i tradycyjną ) oraz zachęcić klienta do częstszego odwiedzania stron firmy, w celu lepszego zrozumienia treści na nich zawartych oraz bieżącego zapoznawania się z nowościami. Firmy w Polsce rzadko korzystają z tego rodzaju promocji na stronach, zmniejszając znaczenie promocji w sieci. Wśród narzędzi uzupełniających można wyróżnić:
próbki,
kupony,
premie,
konkursy i loterie;
public relations to działania których celem jest tworzenie i utrzymywanie zaufania do przedsiębiorstwa w otoczeniu, w jakim ono działa;
sponsoring polega na wspieraniu różnych osób I organizacji poprzez eksponowanie tego faktu promowanie samej firmy.
Promocja sprzedaży, nie dotyczy jedynie konsumentów lub nabywców bezpośrednich, lecz odnosi się również do pośredników handlowych, jednak jest tu wiele odmiennych form promocji. Oprócz tradycyjnych form obniżki cen przy zakupie odpowiedniej ilości, udzielania rabatów, wzrostu marży dla odbiorców działających na różnych szczeblach handlu, stosuje się różne inne rodzaje promocji charakterystyczne tylko dla tej grupy odbiorców. Zalicza się do nich na przykład bezpłatne wyposażenie sklepów w urządzenia (regały, stelaże), bezpłatną dostawę materiałów promocyjnych (plakaty, torby reklamowe), pomoc w urządzeniu ekspozycji w sklepie, szkolenie personelu w prezentowaniu i obsłudze produktów tego wymagających. Realizacja wszelkich zadań promocyjnych ma na celu ciągłe rozszerzenie informacji o „Wawel” S.A. w Białymstoku i jej wyrobach, pozyskanie nowych klientów, zwiększenie ilości sprzedaży i kształtowanie korzystniejszego dla Spółki podziału rynku wyrobów oraz tworzenie pozytywnego image.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.