Mikrootoczenie (otoczenie bliższe) składa się z konkretnych organizacji lub grup, które mogą wpływać na przedsiębiorstwo. Otoczenie to jest bardziej złożone i dostarcza więcej informacji niż otoczenie ogólne ponieważ menadżer może rozpoznać czynniki otoczenia szczególnie interesujące organizację. Jest ono również nazywane otoczeniem konkurencyjnym, określa warunki funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa w określonej branży i na danym geograficznie rynku. Cecha otoczenia konkurencyjnego jest to, że miedzy jego elementami a przedsiębiorstwem zachodzi sprężenie zwrotne: podmioty otoczenia konkurencyjnego oddziałują na przedsiębiorstwo, ale też przedsiębiorstwo ma możliwość aktywnego reagowania na te bodźce.
Mikrootoczenie obejmuje56 :
Konkurentów - Konkurenci przedsiębiorstwa, to inne organizacje konkurujące z nim o zasoby, przeważnie klientów i pieniądze. Przedsiębiorstwa mogą również konkurować o różnego rodzaju zasoby inne niż środki pieniężne przeznaczone na wydatki konsumpcyjne. Dwie całkowicie niezależne organizacje mogą konkurować o uzyskanie kredytu od banku dysponującego ograniczonymi środkami na akcję kredytową. Firmy konkurują także o wysokiej jakości siłę roboczą, przełomowe wynalazki i patenty również o rzadkie surowce;
Klientów - Klienci(odbiorcy), to wszyscy ci, którzy płacą za nabywane wyroby lub usługi przedsiębiorstwa. Często powiązanie transakcji z klientami jest bardzo zawikłane. W wielu przypadkach kupując wyrób danej firmy nie kupujemy go bezpośrednio od niej, tylko u niezależnej firmy, która jest pośrednikiem w rozprowadzaniu tego produktu. Klientami nie muszą być osoby fizyczne. Można tu wymienić na przykład szpitale, hurtowników oraz producentów. Bardzo ważne dla przedsiębiorstwa są informacje o klientach. Najczęściej uzyskuje się je na podstawie badań rynkowych oraz sprawozdań przedstawicieli handlowych. Obecnie wiele firm koncentruje się na określonych grupach konsumentów lub regionach. Klienci wywierają także duży nacisk dotyczący opakowań, serwisu, ogólnej jakości produktów itd. Zrozumienie klientów jest jednym z podstawowych czynników powodzenia działalności gospodarczej. Firmy które to wykorzystują trafiają swoim produktem dokładnie w potrzeby klientów,
Dostawców - Dostawcy, to organizacje dostarczające zasoby innym organizacjom. Każde przedsiębiorstwo korzysta z usług wielu dostawców. Jedni dostarczają surowce, inni maszyny i wyposażenie. Banki i agencje kredytowe dostarczają niezbędnego kapitału do prowadzenia działalności gospodarczej. Pośrednicy pracy dostarczają zasobów ludzkich. Istnieją również dostawcy informacji ułatwiającej działalność przedsiębiorstwa oraz firmy wyspecjalizowane w przetwarzaniu informacji na użytek przedsiębiorstw. Współczesne organizacje starają się unikać uzależnienia od jednego dostawcy. Spowodowane jest to groźbą paraliżu firmy w momencie wypadnięcia dostawcy z rynku, bądź jego wewnętrznymi problemami,
Regulatorów - regulatorzy, to jednostki, które mogą kontrolować, regulować lub w inny sposób oddziaływać na politykę i praktyki organizacji. Wyróżnia się dwa rodzaje regulatorów. Pierwszy to agencje regulacyjne, powołane przez rząd w celu ochrony społeczeństwa przed różnymi praktykami gospodarczymi lub ochrony jednej organizacji przed inną. Można tu wymienić dla przykładu lub Komisja Papierów Wartościowych i Giełdy. Mają one bardzo duży wpływ na przedsiębiorstwa. Muszą one ponosić na przykład koszty ochrony środowiska, bądź utrzymania odpowiednich norm jakościowych produkowanych przez siebie produktów. Drugim rodzajem regulatora jest grupa interesu. Są to grupy pragnące wywierać wpływ na prowadzoną przez przedsiębiorstwa działalność gospodarczą. Grupy interesów nie dysponują oficjalnymi atrybutami władzy. Mogą jednak wywierać znaczny wpływ, wykorzystując środki masowego przekazu do zwrócenia uwagi opinii publicznej na swoje racje. Na przykład organizacje walczące z alkoholizmem wywierają nacisk na producentów napoi alkoholowych, firmy samochodowe, władze lokalne oraz bary i restauracje,
Siłę roboczą - organizacje muszą się nią zajmować, zwłaszcza gdy jest zorganizowana w związkach zawodowych, czyli zorganizowanych formach zrzeszania się pracowników. Mogą one wywierać silny wpływ na prowadzoną przez przedsiębiorstwo politykę płac i zatrudnienia. Menedżerowie nie mogą ich ignorować;
Właścicieli – akcjonariusze, Są oni poważnym problemem dla współczesnych menedżerów. Dzieje się tak ponieważ coraz więcej akcjonariuszy, stara się wpłynąć na kierownictwo firm, w których mają swe udziały. Często wykorzystują oni możliwość obligowania menedżerów do wypracowywania w krótkim czasie konkretnych wyników. Powoduje to niechęć do angażowania się w często bardziej korzystne, ale długoterminowe przedsięwzięcia,
sojuszników strategicznych - są to przedsiębiorstwa współpracujące ze sobą w ramach wspólnego przedsięwzięcia. Sojusze strategiczne pomagają firmom uzyskiwać od innych doświadczenie którego im brakuje. Tworzenie aliansów strategicznych pozwala ich uczestnikom na rozłożenie ryzyka, ułatwia dostęp do wiedzy, informacji, doświadczenia czy technologii stosowanej przez partnerów, współfinansowanie inwestycji itd. Menedżerowie muszą jednak uważać, by nie ujawnić ważnych dla konkurencji informacji.
Analiza mikrootoczenia Wawel S.A obejmuje metodę pięciu sił Portera. Porter proponuje analizę sektora działalności przez badanie pięciu czynników kształtujących jego atrakcyjność dla bieżących i przyszłych inwestorów. Czynnikami tymi są57:
siła oddziaływania dostawców i możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwo sektora - Pierwszym czynnikiem kształtującym atrakcyjność sektora według pięciu sił Portera są dostawcy. Większość surowców zamawiana jest w firmach sprawdzonych i gwarantujących utrzymanie wysokiej jakości, gdyż kwota przeceny nie rekompensuje strat wynikłych ze złej jakości surowca. Z uwagi na wielu dostawców, Wawel S.A. może wybrać tych , którzy oferują najlepsze warunki zakupu;
siła oddziaływania nabywców i możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwo sektora - Drugim czynnikiem kształtującym atrakcyjności sektora są odbiorcy . Wawel S.A. sprzedaje swoje wyroby na terenie całego kraju, a także za granicę. Dokonując podziału odbiorców, największą grupę tworzą hurtownie przedstawicielskie i placówki detaliczne.Poszerzenie obecnej sieci sprzedaży odbywa się poprzez podejmowanie bezpośredniej sprzedaży z większą ilością hurtowni i placówek handlowych zaopatrujących się w różnych zakładach produkcyjnych. ;
natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora - Kolejnym czynnikiem kształtującym atrakcyjność sektora jest konkurencja. Przewaga konkurencyjna po stronie niektórych konkurentów polega na posiadaniu i stosowaniu dywersyfikacji produkcji. Niektóre przedsiębiorstwa konkurencyjne mają większą produktywność majątku i niższe koszty wytwarzania, które pozwalają na konkurencję cenową;
groźba pojawienia się nowych produktów - Wejście nowych przedsiębiorstw do danego sektora uzależnione jest od istniejących barier wejścia. Barierą wejścia jest wahanie w sprzedaży spowodowane czynnikiem mody zmieniającym się (kolorystyka, wzornictwo). Barierą są tu również zasoby finansowe potrzebne na różnego rodzaju wyposażenia. Są to przede wszystkim: urządzenia i maszyny do produkcji napoi alkoholowych. Po przeanalizowaniu barier wejścia i wyjścia do sektora, można stwierdzić, iż bariery wejścia są wysokie, a bariery wyjścia niskie, co świadczy o stabilnych dochodach uczestników tego sektora.;
groźba pojawienia się substytutów .
skomentowano: 2018-01-06 15:45:35 przez: 5 sil portera
http://www.rafalszrajnert.pl/model-5-sil-portera/
skomentowano: 2018-01-06 15:45:57 przez: http://www.rafalszrajnert.pl/model-5-sil-portera/
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.