Dobór strategiczny firmy Wawel S.A jest najtrudniejszym elementem analizy przedsiębiorstwa, gdyż poszczególne substrategie powinny być spójne i logiczne ze strategią rozwoju przedsiębiorstwa i jako całością. Podstawowym metodologicznym aspektem takiego doboru strategicznego jest wykorzystanie kreatywności ludzkiej, czyli możliwości twórczego dochodzenia do strategii dzięki umiejętnościom, wyobraźni, twórczej roli, intuicji, doświadczeniu itp. Ma tu więc duże znaczenie stosowanie technik organizatorskich, w tym heurystycznych swobodnych i wymuszonych skojarzeń. Do najważniejszych technik swobodnych skojarzeń zalicza się61:
technikę A. Osborna, zwaną techniką swobodnej dyskusji lub „burzą mózgów” (ang. brainstroming),
technikę Philips 66 Buzz Session,
technikę „635”,
technikę niekompetencji (profanów),
technikę Gordona – syntetykę.
Na podstawie firmy Wawel S.A zostało przeprowadzone badanie problemu techniką A. Osborna.
Faza przygotowawcza, która obejmuje: problem: zwiększenie sprzedaży batonów; zbieranie i posegregowanie informacji o problemie: (jakość produktu, sprzedaż produktu, promocja i reklama produktu); ustalenie składu osobowego: (wybrani odbiorcy hurtowi, wybrani losowo klienci detaliczni, eksperci z działu zarządzania, inni pracownicy Wawel S.A. , osoby w pełni niezwiązane z problemem); oraz przygotowanie pomieszczenia i środków materialnych do sesji twórczej.
Faza druga obejmuje tworzenie czyli sesja twórcza w skład której wchodzą: rozwiązania ( poprawienie jakości batonów, wprowadzenie sprzedaży batonów w każdym sklepie spożywczym, zmiana opakowania batonów, większa promocja batonów poprzez loga np. naklejki na szybach w sklepach).
Faza trzecia obejmuje ocenę czyli syntezę: ustalenie kryterium oceny: (koszt wprowadzenia pomysłu od bardzo niskiego 0,5 pkt do bardzo wysokiego 3 pkt); możliwości techniczne (od nie sprawiających trudności po niewykonalne); czas wdrożenia pomysłu (od tygodnia do 1 roku); możliwości finansowe (od dobre po niewystrczające)62.
I. Faza przygotowawcza.
Problem: zwiększenie sprzedaży słodyczy
Zebranie i posegregowanie informacji o problemie:
jakość produktu
sprzedaż produktu
promocja i reklama produktu
Ustalenie składu osobowego:
wybrani odbiorcy hurtowi
wybrani losowo klienci detaliczni
eksperci z działu zarządzania
inni pracownicy Wawel S.A.
osoby w pełni niezwiązane z problemem
Przygotowanie pomieszczenia i środków materialnych do sesji twórczej
II. Faza tworzenia (sesja twórcza)
Rozwiązania:
001 poprawienie jakości batonów
002 wprowadzenie sprzedaży batonów w każdym sklepie spożywczym
003 zmiana opakowania batonów
004 wymienić opakowania foliowego na „złotko”
00 dodatek do każdego sprzedanego batonu w postaci gumy do żucia
007 w punktach sprzedaży sprzedawcy w koszulkach z logo firmy Wawel S.A
008 obniżenie ceny detalicznej produktu
009 promowanie produktu przez hostessy w centrach handlowych i hipermarketach
010 reklama w telewizji
III. Faza oceny (synteza)
1. Ustalenie kryterium oceny:
A. koszt wyprowadzenia pomysłu
bardzo niski – 0,5 pkt
niski – 1 pkt
wysoki – 2 pkt
bardzo wysoki – 3 pkt
B. możliwości techniczne
nie sprawiające trudności – 1 pkt
średnio trudne – 2 pkt
trudny do wykonania – 3 pkt
niewykonalne – 4 pkt
C. czas wdrożenia tego pomysłu
do tygodnia – 1 pkt
do 2-3 tygodni – 2 pkt
do 1 miesiąca – 3 pkt
do pół roku – 4 pkt
powyżej 1 roku – 5 pkt
D. możliwości finansowe
dobre – 1 pkt
dostateczne – 2 pkt
niewystarczające – 3 pkt
Tab. nr 22. Analiza i ocena zebranych pomysłów według załączonej skali ocen
SYMBOL ROZWIĄZANIA | KRYTERIA OCENY WEDŁUG SKALI | |||
Koszt wprowadzenia pomysłu A | Możliwości techniczne B | Czas wdrożenia pomysłu C | Możliwości finansowe D | |
001 | 1 | 3 | 4 | 1 |
002 | 2 | 2 | 4 | 2 |
003 | 1 | 2 | 2 | 2 |
004 | 2 | 2 | 3 | 3 |
005 | 3 | 3 | 3 | 3 |
006 | 3 | 3 | 5 | 3 |
007 | 3 | 4 | 4 | 3 |
008 | 0,5 | 1 | 1 | 1 |
009 | 2 | 4 | 4 | 2 |
010 | 0,5 | 1 | 1 | 1 |
Źródło: opracowanie własne
Faza czwarta: wybór najlepszych rozwiązań
Tab. nr 23. Podsumowanie otrzymanych wyników
SYMBOL ROZWIĄZANIA | SUMA PUNKTÓW |
001 | 5 |
002 | 8 |
003 | 3 |
004 | 9 |
005 | 5 |
006 | 11 |
007 | 10 |
008 | 6 |
009 | 7 |
010 | 2,5 |
Źródło: opracowanie własne
Wnioski z przeprowadzonego badania63:
najniższą liczbę 2,5 punktów uzyskało rozwiązania 010
drugim najkorzystniejszym rozwiązaniem jest 003 z liczbą 3 punktów
trzecim w kolejności z liczbą punktów 5 jest rozwiązanie 001.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.