W procesie projektowania strategii ważne jest nie tylko poznanie czynników zewnętrznych i ich wpływ na firmę, ale także dokonanie wnikliwej analizy potencjału samego przedsiębiorstwa. Dopełnieniem całościowej analizy i oceny pozycji rynkowej Wawel S.A. jest analiza potencjału wewnętrznego przeprowadzona za pomocą58:
kluczowych czynników sukcesu,
macierzy BCG.
W zarządzaniu przedsiębiorstwem podstawowym celem podejmowanych wysiłków i starań jest chęć osiągnięcia sukcesu, tj. powodzenia, pomyślności, czy udanego skutku własnych, bądź wspólnych działań. Sukces jest rezultatem gry menedżera o skuteczność funkcjonowania swojego przedsiębiorstwa, jego umiejętności sprzyjania szansom i ich rozsądnego wykorzystania dla pomnożenia jego korzyści i usuwania trudności oraz przeszkód w realizacji założonych celów. O sukcesie przedsiębiorstwa, decyduje jego potencjał strategiczny w postaci odpowiednio dobranych i konkurencyjnych zasobów oraz zdolności przedsiębiorstwa do ich innowacyjnego i efektywnego wykorzystania. Sukces na rynku odnoszą te przedsiębiorstwa, które mają większe zdolności tworzenia swoich kluczowych umiejętności i ich wykorzystania w walce konkurencyjnej. Sposobem analizy zasobów i umiejętności przedsiębiorstwa jest analiza jego kluczowych czynników (zob. tab. nr 19) Maksymalną wartość jaką może uzyskać ocena kluczowych czynników sukcesu jest 5. Przy takim wyniku ogólna sytuacja przedsiębiorstwa byłaby idealna. Wynik uzyskany po przeprowadzonej analizie świadczy o dobrej sytuacji Wawel S.A., który ma wiele mocnych stron.
Tab. nr 19. Ocena kluczowych czynników Wawel S.A.
Lp. | Czynniki | Waga | Ocena (1-5) | Wartość ważona w kg |
1.
2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. | Pozycja na rynku
Pozycja w dziedzinie kosztów Jakość produktów Marka firmy Sieć dystrybucji Efektywność reklamy Zdolności produkcyjne Wydajność produkcji Wieloletnie doświadczenie Zaopatrzenie materiałowe | 0,06
0,09 0,09 0,11 0,09 0,12 0,12 0,12 0,07 0,13 | 2
3 3 4 3 4 4 4 2 5 | 0,12
0,27 0,27 0,44 0,27 0,48 0,48 0,48 0,14 0,65 |
Razem | 1,00 | X | 3,60 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie materiałów Wawel S.A
Kolejną analizą struktury portfela produktu przeprowadzoną dla Wawel S.A. jest macierz BCG. Została ona skonstruowana na podstawie dwóch zmiennych: stopy wzrostu rynku oraz względnego udziału w rynku badanych produktów. Macierz BCG: służy ocenie istniejącej sytuacji oraz określeniu strategii rozwoju firmy. Podstawową zaletą macierzy BCG jest syntetyczne ujęcie głównych wpływów otoczenia oraz obrazowe przedstawienie sytuacji w zakresie przepływów gotówki i potrzeb inwestycyjnych. Macierz BCG stanowi istotną pomoc dla optymalizowania wykorzystania finansów firmy z punktu widzenia długofalowych wyników firmy jako całości. (zob. tab. nr 20).
Tab. nr 20. Zestawienie danych do macierzy BCG Wawel S.A
Lp. | Grupa produktów | Wielkość sprzedaży wartościowo w tys. zł | Tempo wzrostu w % | Udział w strukturze sprzedaży ogółem w % ( pow. Koła) | Względny udział w strukturze sprzedaży | Promień koła | |
2002 | 2003 | ||||||
1.
2. 3. | Czekolada
Batony Bombonierki | 672413
321491 242638 | 991376
641342 261798 | 32,2
49,9 7,3 | 52,33
33,85 13,19 | 1,00
0,95 0,68 | 16,67
10,78 4,20 |
razem | 1236542 | 1894516 | X | 100 | X | X |
Źródło: opracowanie na podstawie materiałów Wawel S.A
Podsumowując przeprowadzoną analizę macierzy BCG można stwierdzić, iż czekolady znajduje się na pograniczu Dylematów i Gwiazd, batony na pograniczu czterech grup, natomiast wódka bombonierki znajdują się w grupie Psów. Sprzedaż czekolad charakteryzuje się wysokim udziałem w rynku, jest wysoko rentowna i stanowi główne źródło przychodów firmy Wawel S.A.. Batony to duża dynamika sprzedaży, a także duży udział w rynku. Bombonierki jako produkt należałoby umieścić na pograniczu znaku zapytania, ze względu na niższy udział w rynku niż czekolady i batony.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.