Synteza pozycji rynkowej została przeprowadzona za pomocą metody analizy SWOT. Analiza SWOT59:
pozwala na wygenerowanie z otoczenia szans rozwoju oraz zagrożeń hamujących rozwój firmy
rozważa się tutaj zarówno otoczenie bliższe oraz otoczenie dalsze (w otoczeniu bliższym 5 sił konkurencji Portera, a w otoczeniu dalszym trendy ekonomiczne, demograficzne, technologiczne, prawne, kulturowe itp.)
analiza zasobów ma doprowadzić do wygenerowania mocnych punktów przedsiębiorstwa oraz wskazania jego słabych stron. Mocne punkty mogą oznaczać; iż należy je nadal rozwijać i doskonalić, słabe zaś eliminować, bądź zreorganizować
analizę zasobów firmy zwykle prowadzi się równolegle z analizą zasobów najgroźniejszych konkurentów, w celu wskazania różnic między słabymi a mocnymi stronami rywalizujących firm.
Wszystkie czynniki mające wpływ na bieżącą i przyszłą pozycję Wawel S.A. dzieli się na (zob. tab. nr 21)60:
zewnętrzne pozytywne – szans,
zewnętrzne negatywne –zagrożenia,
wewnętrzne pozytywne – mocne strony (atuty),
wewnętrzne negatywne – słabe strony.
Tab. nr 21. Czynniki analizy SWOT firmy Wawel S.A
Mocne strony ( s ) | Waga | Ocena 1-5 | Suma ważona |
1. Wizerunek spółki wśród klientów 2. Duży udział w rynku 3. Zaangażowanie pracowników 4. Kwalifikacje pracowników 5. Wykształcenie personelu 6. Stosunki międzyludzkie wśród załogi 7. Warunki pracy ( bhp) 8. Polityka płacowa w spółce | 0,080 0,050 0,040 0,075 0,055 0,055 0,050 0,060 | 4 3 4 5 5 4 4 4 | 0,32 0,15 0,16 0,375 0,275 0,275 0,20 0,24 |
9. Zmianowość pracy
10. Wprowadzenie nowych technologii 11. Stopień nowoczesności maszyn i urządzeń 12. Różnicowanie cen usług w zależności od:
13. Realizacja czynności gwarancyjnych 14. Korzystne warunki u dostawców 15.sprawność działania administracyjnego i księgowego | 0,050
0,055 0,050 0,075 0,080 0,080 0,055 | 5
4 4 5 4 4 4 | 0,25
0,275 0,20 0,375 0,32 0,32 0,22 |
Suma | 1 | X | 3,955 |
Słabe strony ( w ) | Waga | Ocena | Suma ważona |
1. Kontrola jakości 2. Ilość pracowników 3. Podatność na naciski konkurencji 4. Brak inwestycji w marketing 5.żadkie badania marketingowe 6. Brak planów długookresowych 7. Technika i organizacja dystrybucji 8. Informacja o kanałach dystrybucji 9. Prowadzenie krajowej reklamy usług ( prasa, telewizja, plakaty, targi) 10. Prowadzenie promocji (rabaty, premie, prowizje) 11. Gospodarowanie materiałami i surowcami 12. Podział zadań i odpowiedzialność w zakładzie 13. Sprawność przepływu informacji 14. Asortyment usług 15 lokalizacja siedziby zakładu | 0,045
0,090 0,060 0,080 0,035 0,035 0,045 0,040 0,075 0,095 0,055 0,055 0,065 0,085 0,055 | -4
-3 -2 -2 -2 -2 -3 -2 -3 -4 -3 -4 -3 -4 -3 | -0,18 -0,27 -0,12 -0,16 -0,07 -0,07 -0,135 -0,08 -0,225 -0,38 -0,165 -0,22 -0,195 -0,34 -0,165 |
suma | 1 | X | -2,775 |
szanse ( o ) | Waga | Ocena | Suma wazona |
1. Zmniejszenie oprocentowania na kredyty rozwojowe i budowlane 2. Polityka nbp 3. Zapotrzebowanie na produkty cukiernicze 4. Wstąpienie do uni europejskiej 5. Zmiana mody 6. Zwiększenie liczby gospodarstw domowych 7. Pojawienie się nowych grup klientów 8. Wprowadzenie nowej ulgi dla handlowców 9. Popyt na artykuły cukiernicze za granicą (zachód) | 0,1 0,085 0,075 0,065 0,085 0,095 0,085 0,095 0,095 | 5 4 4 3 4 5 4 5 4 | 0,50 0,34 0,3 0,195 0,34 0,475 0,34 0,475 0,38 |
Suma | 1 | X | 3,845 |
Zagrożenia ( t ) | Waga | Ocena | Suma ważona |
1. Konkurencja ze strony innych zakładów 2. Zwiększenie bezrobocia 3. Zubożenie społeczeństwa 5. Wolniejszy wzrost rynku 6. Działanie szarej strefy 7. Wysokie podatki dochodowe za pracowników. 8. Duża podaż produktów cukierniczeh (spadek cen) 9. Wysokie składki na zus. 10. Prawne bariery w krajach współpracujących 11. Przepisy celne za granicą kraju 12. Poziom inflacji | 0,095 0,090 0,090 0,080 0,085 0,090 0,095 0,095 0,085 0,075 0,095 | -3 -3 -2 -2 -3 -1 -2 -3 -3 -3 -2 | -0,285 -0,27 -0,18 -0,24 -0,255 -0,09 -0,19 -0,285 -0,255 -0,255 -0,19 |
Suma | 1 | X | -2,495 |
Źródło: Opracowanie na podstawie materiałów Wawel S.A
W analizowanym Zakładzie przeważają mocne strony nad słabymi i szanse nad zagrożeniami. Jest to pozycja strategiczna maxi-maxi. Sposób obliczenia pozycji w analizowanym Zakładzie jest następujący:
Mocne strony – słabe strony 3,955 – 2,775 = 1,18
Szanse – zagrożenia 3,845 – 2,495 = 1,35
Wawel S.A. ma pozycję strategiczną maxi-maxi, tj. ma przewagę mocnych stron nad słabymi, sprzyja mu układ warunków zewnętrznych oraz posiada przewagę szans nad zagrożeniami. Jego strategia powinna polegać na wykorzystywaniu tych szans przy zaangażowaniu atutów, przy jednoczesnym zmniejszaniu i nie angażowaniu słabości. Pozycja ta pozwala na silną ekspansja poprzez agresywną penetrację rynku, zdobywanie nowych segmentów i rozwój usług. W przypadku Wawel S.A., który ma wysoko wyszkoloną kadrę pracowniczą, wysokiej jakości produkty i dobry wizerunek, strategia ta powinna zmierzać do zdobycia nowych klientów i inwestowanie w nowe produkty. Pozycja rynkowa firmy Wawel S.A. jest dobrze ugruntowana wśród producentów sektora cukierniczego. Jego sytuacja finansowa jest bardzo dobra, dzięki wysokiej sprzedaży, wysokiej jakości produktów po konkurencyjnej cenie. Po wprowadzeniu na rynek nowych produktów cukierniczych i po ich intensywnej promocji Wawel S.A. ma szanse na wysokie zyski w dłuższym okresie.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.